Energie besparen? De mens centraal!

3 aug. 2016 -- Posted by : Henry

Energie zuinig ontwerpen. In de vorige blog (De basis achter energiezuinig ontwerpen) beschreef ik de trias energetica. Een driestappenstrategie om een energiezuinig ontwerp te maken. In deze mini blogreeks beschrijf ik stap voor stap hoe Conntech een dergelijk traject aanpakt. In deze blog staat stap 1, oftewel de gebruiker centraal.

De eerste stap

Een technische installatie is net zo zuinig als de gebruiker. Het klinkt misschien logisch, echter is dit een feit wat vaak word vergeten. Een energie nul omgeving kan heel onzuinig zijn op het moment dat het “verkeerd wordt gebruikt”. Klein voorbeeld die we in de installatiesector vaak tegenkomen: de verwarming aan staat en de ramen open. Een technisch perfect ontwerp, wat echter door verkeerd gebruik de plank finaal misslaat.

Stap 1 zegt: Beperk het energieverbruik door verspilling tegen te gaan en energie te besparen. Hoe voorkom je verspilling? In het geval van het voorbeeld hierboven: is de gebruiker het probleem? Wie doet nou de ramen open als de verwarming aanstaat? Of klopt het ontwerp niet? De juiste vraag is deze situatie is: Hoe ontwerp ik de installatie zo dat de gebruiker zijn gang kan gaan en de installatie zich aanpast aan de gebruiker? Te vaak krijgen de gebruikers de schuld, en focussen we op het opvoeden van de gebruikers.

Zet de gebruiker centraal!

De 2.0 aanvulling van de trias energetica luidt, zoals je nu weet, zet de mens centraal. Door naar de gebruikers te luisteren (of een dagje mee te lopen) is vaak snel te achterhalen op welke plek de eenvoudigste maar ook beste besparingen te halen zijn. Om op het eerdere voorbeeld terug te komen. Is het muf in een ruimte? Dan is het logisch dat iemand een raam openzet. Natuurlijk is muf de perceptie van de gebruiker, maar onthoud: de perceptie van de klant is per definitie waarheid. Op het moment dat de menselijke component tijdens het realiseren van energiebesparing vergeten is kan dat dus desastreuze gevolgen hebben.

Ga bijvoorbeeld eens met de klant om tafel en loop met hem door zijn pand of proces. Door deze kleine tijdsinvestering is het mogelijk de klant goed te begrijpen en het juiste inzicht te verschaffen in het gebruik van de installatie. Hiermee voorkom je ook dat de klant achteraf gewezen moet worden op foutief gebruik van de installatie. Dit is namelijk in het beginsel nooit zijn/haar schuld maar kan wel onnodige irritatie opwekken en de onderlinge relatie schaden.

Voorkom verspilling van energie door met elkaar te communiceren en elkaar te begrijpen!

Share:

Most Recent Posts

Grote projecten, grote gevaren

Bij grote projecten is installatiewerk vaak 200 keer hetzelfde.…

Installeren zonder gereedschap

Het is nu mogelijk om te installeren zonder gereedschap. U heeft…

Buitenlandse arbeidskrachten in de installatiebranche zijn niet meer nodig!

Er komen steeds meer buitenlandse arbeidskrachten in de…

Duurzaamheid, makkelijker gezegd dan gedaan voor de installateur?

Installatiewerk moet eigenlijk in één keer goed. Kies daarnaast ook…

INFOGRAPHIC: 4 pijnpunten bij installatiewerk - en de oplossingen

Als installateur loopt u tegen meerdere problemen aan. In deze…